Fjerdeplassen på lista over topp 5 brettspilladaptasjoner på Ipad går til Wordfeud. Det går kanskje an å argumentere for at Wordfeud ikke er en adaptasjon av et brettspill. Det er imidlertid ikke mye tvil om at Wordfeud er direkte basert på Scrabble, om enn ikke offisielt. Det er kanskje en videreutvikling vel så mye som en direkte adaptasjon, men min liste – mine regler. Dette er et spill som tilpasser moroa med Scrabble til opplevelsen på et nettbrett eller smarttelefon, og utnytter fordelen med å være på nett.

Topp 5 brettspilladaptasjoner:

  1. ……………….
  2. ……………….
  3. ……………….
  4. Wordfeud
  5. Small World

Antar at de fleste som kunne være interessert i dette spillet allerede har prøvd det i et par år har det vært den store hitten for mobiltelefon. Wordfeud er ikke et forsøk på å gjenskape den eksakte følelsen av å spille Scrabble. I motsetning til de andre spillene på lista er dette ikke et spill der du sitter ned med brettet og spiller igjennom et helt spill i en omgang som på brett. Wordfeud har ingen AI å spille mot, men spilles utelukkende mot menneskelige motspillere, ett trekk av gangen med en tidsgrense på 48 timer per runde. Spillet finnes i gratisversjon med reklame for både Android og egne Iphone og Ipad-versjoner tilpasset ulik skjermstørrelse. Reklamen er i form av bannere på hovedskjermen og fullskjermreklame etter hvert trekk. Sistnevnte kan bli ganske irriterende etter hvert, særlig fordi skaperne tillater lure-reklamer som gir seg ut for å være dialogbokser etc. Jeg fikk fort lyst til å gå over til den reklamefrie versjonen. Det er vel også intensjonen til de som laget spillet å pushe ivrige spillere dit så fort som mulig. På Ipad koster denne 21 kr.

Man kan enten finne en tilfeldig motspiller fra nettet, eller man kan spille mot egne venner. Man kan koble til Facebook og se hvem av sine Facebook-venner som har gjort det samme, eller man kan søke opp venner gjennom e-post-adresse eller Wordfeud-brukernavn. Å spille mot tilfeldige spillere blir for meg mye det samme som å spille mot en AI. Å spille mot mine venner fra det virkelige liv gjør dette spillet til noe helt annet. Brettspill spillest best med gode venner, og Wordfeud lar deg gjøre dette selv om dere ikke har tid til å møtes. Med ett trekk per spill per 48 timer er det heller ikke noe problem å kjøre en rekke spill på en gang. Innebygget chat-funksjon gjør den sosiale dimensjonen enda tydeligere. At man spiller bare ett trekk av gangen gjør spillet ideelt til å kunne ta et par trekk på bussen eller når man venter på en venn.

Grafikken er grunnleggende, men fancy grafikk er ikke noe jeg savner. Scrabble er et enkelt spill, og  3D-grafikk eller annet fjas hadde bare vært distraherende og misbruk av prosessorkapasitet. Semi-transparente brikker er mer enn fancy nok.

For alle sine positive sider er ikke spillet helt uten mangler. Noe jeg savnet fra første stund, og enda ikke har skjønt hvorfor ikke er på plass, er ting som historikk, rangeringslister og high scores. Den sosiale dimensjonen måtte da bare bli styrket av at appen for eksempel kunne holde kontroll på hvem som har flest seire i mellom oss av meg og min søster, eller i det minste huske en oversikt over de 10 siste spillene. Hvert spill er også begrenset til to spillere. Det er mulig flere spillere bare ville gjort hvert spill alt for tregt og ødelagt dynamikken, men jeg synes nå likevel det kunne være morsomt å prøve.

Et annet drawback, som gjorde at jeg fort gikk lei av tilfeldig-spiller-modus, var utbredt juksing. Det er laget en rekke egne apper til dette spillet som kalkulerer det beste mulig trekket du kan gjøre med de brikkene du har og tilstanden på brettet. Da er det litt meningsløst å spille. Juks er også rimelig meningsløst i dette spillet i utgangspunktet, særlig fordi det ikke finnes noe system for belønning eller ranking. Juksing blir mellom deg og din motstander. Uansett motivasjonen fører muligheten til juksing til at dette egentlig bare er et spill det fungerer å spille mellom deg og venner du stoler på.

En siste ting å nevne om dette spillet er at det var en student fra Trondheim som utviklet det. Håkon Bertheussen er mannen, med firmaet Bertheussen IT. Det gjør det jo litt ekstra kult for en trønder.

Positive sider:

  • Enkelt spill som passer godt på touch-skjerm
  • Funker også godt på små skjermer
  • Sosialt – inkludert chat-funksjon
  • Veldig bra for “casual gaming”
  • Kan spilles på tvers av plattformer
  • Laget av studenter fra Trondheim

Negative sider:

  • Mangler ranking-lister, high-scores og spill-historikk
  • Irriterende fullskjermreklame i gratisversjonen
  • Utbredt juksing
Tagged with:
 

2 Responses to Brettspill på Ipad: Wordfeud

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.

Bad Behavior has blocked 261 access attempts in the last 7 days.